HR | EN

HR | EN

Novosti

Održana završna konferencija projekta „Integracijski procesi većine i manjine u etnički mješovitim zajednicama“

Na Filozofskom fakultetu Sveučilišta u Zagrebu je 8. ožujka 2019. održana završna konferencija IntegraNorm projekta pod pokroviteljstvom Savjeta za nacionalne manjine Vlade Republike Hrvatske i Ministarstva znanosti i obrazovanja. Na konferenciji su izloženi prvi istraživački rezultati vezani uz identitetne i šire društvene aspekte manjinskog obrazovanja u višeetničkim zajednicama, doživljaj školske klime te pokazatelje međuetničkih odnosa među učenicima i roditeljima. U sklopu konferencije održan je i okrugli stol na kojem su, uz sudjelovanje stručnjaka iz područja društvenih znanosti, obrazovanja te zaštite prava djece, raspravljene društvene i praktične implikacije dobivenih rezultata. U radu konferencije je uz članove projektnog tima i stručnjake sudjelovalo i četrdesetak ravnatelja, nastavnika i stručnih suradnika osnovnih i srednjih škola koje su sudjelovale u IntegraNorm istraživanju te dvadesetak drugih predstavnika institucija u području manjinskog obrazovanja. 

Mini konferencija „Izazovi obrazovanja u višeetničkim zajednicama“ u Vukovaru

U Vukovaru je 17. 4. 2018. održana mini-konferencija pod nazivom „Izazovi obrazovanja u višeetničkim zajednicama“. Na konferenciji su izloženi prvi rezultati istraživanja IntegraNorm projekta. Izlaganje rezultata bilo je uvod u prikaz rada i raspravu s kolegama iz Sjeverne Irske, Bosne i Hercegovine i Makedonije, koji su prikazali izazove s kojima se susreću, kao i uspješne modele i rješenja školovanja djece u višeetničkim i/ili višekonfesionalnim zajednicama. Ova je konferencija rezultat projekta umrežavanja stručnjaka u obrazovanju u okviru projekta „Education in divided societies: Developing and researching shared education in the Republic of Macedonia, Bosnia and Hercegovina and Croatia“. U radu konferencije je uz projektne partnere sudjelovalo i tridesetak ravnatelja, nastavnika, stručnih suradnika iz osnovnih i srednjih škola u Vukovaru i okolici koje su sudjelovale u IntegraNorm istraživanju te manjinski predstavnici.

Predavanje održano na VII. Kolokviju HAZU i HRZZ 12. listopada 2017. godine

Na održanom VII. kolokviju u organizaciji HAZU i HRZZ nastavljen je ciklus znanstvenih predavanja s ciljem predstavljanja istaknutih hrvatskih znanstvenika kako bi se široj znanstvenoj zajednici i svima zainteresiranima približile zanimljive znanstvene teme i predstavili najnoviji rezultati hrvatskih istraživačkih projekata. Na temu „Jezik roda moga: Integracijski izazovi djece i mladih, pripadnika većine i manjinā u Hrvatskoj“, prof. dr. sc. Dinka Čorkalo Biruški predstavila je prve rezultate projekta "Integracijski procesi većine i manjine u višeetničkim zajednicama: uloga međuetničkog kontakta, percipirane prijetnje i socijalnih normi" (IntegraNorm).

Etnička je raznolikost temeljno obilježje društava većine zemalja u svijetu. Različite države različito i upravljaju tom raznolikošću, pa se socijalni identiteti pripadnika etičke većine i etničkih manjina oblikuju i mijenjaju pod specifičnim utjecajima socijalnog konteksta u kojem se odvija njihova međugrupna dinamika. Upravljanje različitostima obično je u rukama većine, koja ima i veću socijalnu moć i utjecaj (a onda i odgovornost), a u javnim se politikama prepoznaje kao (zagovaranje i prakticiranje) doktrina multikulturnosti ili asimilacionizma. U izlaganju je predstavljen istraživački tim i ključni ciljevi ovoga četverogodišnjeg projekta. Mješovita metodologija koja kombinira kvalitativni i kvantitativni pristup uz longitudinalno praćenje vršnjačkih međuetničkih odnosa omogućit će temeljitu analizu manjinskih i većinskog identiteta i njihove interakcije u složenim višeetničkim zajednicama. Jedinstveni kontekst istraživanja su škole u kojima se cjelokupna nastava odvija na manjinskim jezicima (češkom, mađarskom, srpskom i talijanskom) i komparabilne škole na hrvatskom jeziku, a ciljani su uzorak djeca i mladi od 11 do 18 godina i njihovi roditelji.

Posjet Sjevernoj Irskoj u sklopu „Education in divided societies“ projekta

U tjednu od 24. do 28. travnja 2017. članice IntegraNorm tima prisustvovale su prvom projektnom sastanku međunarodnog projekta „Education in divided societies: Developing and researching shared education in the Republic of Macedonia, Bosnia and Herzegovina, and Croatia“ na Queen's University Belfast, u Sjevernoj Irskoj. Projekt financira vodeća britanska istraživačka zaklada Economic and Social Research Council. Nositelj projekta je Queen's University Belfast, Center for Shared Education, a partneri su Odsjek za psihologiju Filozofskog fakulteta u Zagrebu, Sarajevo School of Science and Technology, Bosna i Herzegovina, te Center for Human Rights and Conflict Resolution, Skopje, Makedonija.
 
Hrvatski tim, koji vodi prof. dr. Dinka Čorkalo Biruški, okupio je, uz  članice IntegraNorm tima, doc. dr. Margaretu Jelić, prof. dr. Teu Pavin Ivanec i doktorandicu Lanu Pehar, i nekoliko stručnjakinja i stručnjaka u području obrazovanja – nastavnika i praktičara, predstavnika relevantnih nevladinih organizacija i udruga, te stručnjaka koji upravljaju obrazovnim politikama. U timu su tako prof. Davor Šijanović, ravnatelj Gimnazije Vukovar, dipl. ing. Zoran Konjević,  nastavnik elektrotehničke grupe predmeta u Srednjoj školi Nikole Tesle u Vukovaru, dr. sc. Lana Mayer, predsjednica Europskog doma Vukovar, Ivana Milas, predsjednica Nansen dijalog centra iz Osijeka, Aneta Lalić, sociologinja, Odjel za kulturu Srpskog narodnog vijeća, te prof. Ivana Biljan, voditeljica podružnice Agencije za odgoj i obrazovanje u Osijeku.
 
Tijekom boravka u Sjevernoj Irskoj, članovi projektnog tima imali su prilike detaljnije se upoznati s konceptom i programom zajedničkog/dijeljenog obrazovanja (eng. shared education), koji je razvijen i implementiran u Sjevernoj Irskoj, kako bi se, kroz raznolike zajedničke obrazovne aktivnosti, povezali učenici, nastavnici i uprave iz vjerski podijeljenih škola. U sklopu projekta organizirani su i posjeti različitim partnerskim katoličkim, protestantskim i integriranim školama na području Belfasta i okolice, tijekom kojih su sudionici projekta imali priliku čuti izravna iskustva ravnatelja, nastavnika i učenika koji su aktivno uključeni u provedbu raznovrsnih zajedničkih aktivnosti. Na temelju stečenih znanja i iskustava o provedbi programa zajedničkog obrazovanja u Sjevernoj Irskoj, članovi IntegraNorm tima i drugi suradnici sudjelovali su u raspravi o mogućoj primjeni i prilagodbi ovoga oblika obrazovanja u kontekstu podijeljenih zajednica u Republici Hrvatskoj.

Shared education tim u posjetu Sjevernoj Irskoj. S lijeva na desno: Ivana Biljan, Lana Majer, Zoran Konjević, Aneta Lalić, Ivana Milas, Dinka Čorkalo Biruški, Margareta Jelić, Nikolina Stanković, Lana Pehar, Davor Šijanović

Simpozij na 23. Danima Ramira i Zorana Bujasa

U okviru 23. Dana Ramira i Zorana Bujasa, voditeljica IntegraNorm projekta, prof. dr. Dinka Čorkalo Biruški, organizirala je simpozij „Ethnicity, identity and integroup contact: Challenges of divides societies“ na temu uloge kompleksnih grupnih identiteta i međugrupnog kontakta u oblikovanju međugrupnih odnosa unutar podijeljenih post-konfliktnih zajednica. U sklopu simpozija prezentirano je kvalitativno istraživanje IntegraNorm tima o sadržaju obiteljskih vršnjačkih i školskih normi u pogledu tipičnosti i prihvatljivosti međugrupnog kontakta među većinskom i manjinskom djecom iz različitih višeetničkih zajednica u Republici Hrvatskoj. U simpoziju su osim članica IntegraNorm tima sudjelovale i kolegice sa Queen's Sveučilišta u Belfastu, Sjevenoj Irskoj te kolegica sa Sveučilišta Ćirila i Metoda u Skopju, Makedoniji. Više o simpoziju pročitajte na poveznici.

Okrugli stol Prakse i izazovi manjinskog obrazovanja u višeetničkim zajednicama u Hrvatskoj

U okviru 3. Dana obrazovnih znanosti 20. listopada 2016. u Zagrebu održan je okrugli stol pod nazivom Prakse i izazovi manjinskog obrazovanja u višeetničkim zajednicama u Hrvatskoj. Sudionice okruglog stola bile su stručne suradnice i ravnateljice partnerskih škola u IntegraNorm projektu iz nastave na češkom jeziku (Tina Varat, pedagoginja, OŠ J. Ružičke, Končanica i Elizabeta Sabljić, psihologinja, Gimnazija Daruvar), mađarskom jeziku (Tatjana Tomek, pedagoginja, OŠ Zmajevac i Kristina Akerman, pedagoginja, Prosvjetno-kulturni centar Mađara u RH), srpskom jeziku (Vedrana Vidaković, Gimnazija Vukovar), te talijanskom jeziku (Gianfranca Šuran, ravnateljica, TOŠ Bernardo Benussi Rovinj, Irena Penko, ravnateljica, TSŠ Leonardo da Vinci Buje, te Petra Rađenović, pedagoginja TSŠ Leonardo da Vinci Buje). Sudionice okruglog stola su iznijele iskustva manjinskog obrazovanja u svojim sredinama, na temelju kojih se povela rasprava o integracijskim mogućnostima škole u višeetničkim zajednicama u Hrvatskoj. Iskustva i prakse manjinskog obrazovanja diskutirala je savjetnica pravobraniteljice za djecu Ivona Salaj, o čemu se više može pročitati na poveznici http://www.dijete.hr/websites/dijete.hr/index.php/hr/vijesti-othermenu-98/2521-odrani-3-dani-obrazovnih-znanosti-u-zagrebu.html

Sastanak s Pravobraniteljicom za djecu

20. siječnja 2016. održan je sastanak s Pravobraniteljicom za djecu Ivanom Milas Klarić. Više o tom sastanku pročitajte na poveznici: http://www.dijete.hr/websites/dijete.hr/index.php/hr/vijesti-othermenu-98/2368-istraivanje-u-kolama-na-jezicima-nacionalnih-manjina.html

Početni projektni sastanak 17. 10. 2015.

kick-off meeting