Učenje, mišljenje i inteligencija

 

Naziv studija: Psihologija
Ime nastavnika: Predrag Zarevski, red. prof, Andrea Vranić, asist.  
Status kolegija: obvezatni
Oblik nastave: predavanje i seminar
Broj ECTS bodova: 6

Ciljevi kolegija


Cilj predloženog kolegija je upoznavanje studenata sa složenijim kognitivnim procesima: učenjem i mišljenjem, te inteligencijom. Studenti će nakon apsolviranja kolegija biti upoznati s različitim oblicima učenja koji postoje i njihovim značajkama, s različitim modelima i podjelama u području mišljenja. Osim toga, upoznat će se s područjem inteligencije od povijesti preko različitih teorijskih pristupa do načina mjerenja. Apsolviranjem kolegija studenti će temelj za praćenje nastave ostalih općih kolegija kao i iz niza primijenjenih kolegija na studiju psihologije.

Sadržaj kolegija


Pristupi učenju, definicije i vrste učenja; Učenje uvjetovanjem: klasično i instrumentalno uvjetovanje; Kognitivne teorije učenja; Socijalne teorije učenja; Novija istraživanja učenja.
Mišljenje: Taksonomija razina mišljenja; Kreativnost; Rješavanje problema; Prosuđivanje i donošenje odluka. Određenje inteligencije. Modeli inteligencije. Neklasični pristupi inteligenciji.

Studentske obveze


pisana i usmena prezentacija zadane teme (1-2), ispit

Raspored rada (po tjednima)


1. Pristupi učenju, definicije i vrste učenja
2. Učenje uvjetovanjem: klasično i instrumentalno uvjetovanje
3. Kognitivne teorije učenja
4. Socijalne teorije učenja
5. Novija istraživanja učenja – implicitno učenje; učenje kod životinja.
6. Taksonomija razina mišljenja.
7. Kreativnost – pristupi istraživanju i mjerenju. Kroskulturalna istraživanja kreativnosti
8. Rješavanje problema
9. Prosuđivanje i donošenje odluka.
10. Određenje inteligencije
11. Faktorski modeli inteligencije
12. Neklasični pristupi inteligenciji
13. Socijalna i emocionalna inteligencija


Literatura


(širi popis: obvezatna i izborna)

Rathus, S.A. (2000). Temelji psihologije. (poglavlje 6: Učenje, str. 207-247; poglavlje 8: Mišljenje i govor, str. 295-343; poglavlje 9: Inteligencija, str. 343-377) Jastrebarsko: Naklada Slap.

Zarevski, P. (1995). Psihologija učenja i pamćenja. (str. 115–169) Jastrebarsko. Naklada Slap.

Zarevski, P. (2001). Struktura i priroda inteligencije. (poglavlja 1, 2, 5, 9, 10, 11) Jastrebarsko. Naklada Slap.

Gardner, H., Kornhaber, M.L., Wake, W.K. (1999). Inteligencija – različita gledišta. Jastrebarsko: Naklada Slap.



Seminarske teme

U okviru seminara iz ovog kolegija studenti trebaju odabrati i obraditi neko od područja unutar kognitivne psihologije. Primjeri nekih tema su: Metakognicija, Donošenje odluka, Rješavanje problema, Faktorske teorije inteligencije, Međukulturalne razlike u kognitivnim sposobnostima, Kognitivne sposobnosti u različitoj dobi, Kognitivne sposobnosti kod životinja, Implicitno učenje, Udešavanje (eng. priming), Svijest, Kognitivni stilovi,...

Rezultati ispita iz kolegija "Učenje, mišljenje i inteligencija" (29.1.2008)

Šenator dovoljan (2)
Ispitu nisu pristupili sljedeći studenti: Drmić, Erić, Dmitrašinović
Pri sljedećem izlasku na ispit molim studenticu Biljanu Dmitrašinović da dodje na dogovor za komisijski ispit.