Osnove traumatske psihologije
Predavačica: Prof.dr.sc. Lidija Arambašić
Satnica: 2 sata predavanja i 1 sat seminara
Bodovna vrijednost predmeta: 4 ECTS
Godina studija koja može slušati kolegij: III godina preddiplomskog studija (6. semestar)
Maksimalni broj studenata: 30
Uvjeti za upis kolegija: Položen ispit iz kolegija Uvod u kliničku psihologiju (obavezni kolegij na preddiplomskom studiju). Prednost imaju studenti koji su ispit položili boljom ocjenom.
Obveze studenata: redovito pohađanje nastave (2 dopuštena izostanka)
Očekivanja od studenata:
1. vrlo aktivan i obvezatan angažman tijekom nastave
2. izrazit interes za područje kliničke psihologije
Okvirni sadržaj predmeta: Stresni i traumatski događaji te gubici i njihove kratkoročne i dugoročne posljedice na tjelesnom i psihičkom planu. Psihička stanja stresa i traume te proces tugovanja. Načela pružanja podrške ljudima u stanju stresa, traume i tijekom procesa tugovanja. Specifičnosti provedbe istraživanja u području traumatske psihologije (uključujući i etička pitanja).
Cilj kolegija
Studenti će steći temeljna znanja o stresnim i traumatskim događajima te o gubicima odnosno o psihičkim stanjima stresa, traume i o procesu tugovanja. Moći će prepoznati kratkoročne i dugoročne posljedice navedenih psihičkih stanja te načine njihova sprečavanja i ublažavanja. Naučit će temeljna načela pružanja podrške ljudima nakon stresnih i traumatskih događaja te nakon gubitaka. Steći će znanja o metodološkim teškoćama i etičkim pitanjima istraživanja u području traumatske psihologije. Osvijestit će potrebu za brigom o stručnjacima koji rade s traumatiziranim ljudima.
Oblik provođenja nastave i način provjere znanja
2 sata predavanja i 1 sat seminara tjedno tijekom 6. semestra.
Provjera stavova i uvjerenja u području traumatske psihologije provodi se tijekom nastave kroz rasprave i demonstracijske vježbe.
Provjera znanja provodi se putem pismenog ispita po završetku nastave.
Popis obavezne literature – potrebne za studij i polaganje ispita
1.
Arambašić, L. (2003.). Individualni stres i trauma, u:
D. Ajduković (ur.), Socijalna rekonstrukcija zajednice, Društvo za psihološku
pomoć, Zagreb, 99. – 121.
Dostupno na: https://dpp.hr/wp-content/uploads/2020/07/Stres_Trauma_Oporavak-min.pdf?fbclid=IwAR0iqtG413Vp344P74zGEFEXsBw8ZSrFR5XBj6ZTQpHUFyJObpCr-O1tC9o
2.
Arambašić, L. (2008., II. izd.). Gubitak, tugovanje,
podrška, Jastrebarsko: Naklada Slap.
3.
Pregrad, J. (ur.) (2005.). Stres, trauma, oporavak,
Zagreb: Društvo za psihološku pomoć.
1.
Popis literature koja se preporučuje kao
dopunska
Arambašić, L. (2003.). Stres i suočavanje – teorijski modeli i njihove
implikacije za problem nezaposlenosti, Suvremena psihologija, 6 (1), 103-127.
2.
Arambašić, L. (2003.). Gubici i tugovanje te njihove
posljedice po pojedinca i zajednicu, u: D. Ajduković (ur.), Socijalna
rekonstrukcija zajednice, Društvo za psihološku pomoć, Zagreb, 123. – 152.
3.
Lazarus, R.S. i Folkman, S. (2004.). Stres, procjena i
suočavanje, Naklada Slap, Jastrebarsko.
4.
Stroebe, M.S., Hansson, R.O., Stroebe, W. i Schut, H.
(ur.) (2002.). Handbook of bereavement research: Consequences, coping and care,
American Psychological Association, Washington, D.C.
Način polaganja ispita
Provjera znanja provodi se putem tri kolokvija tijekom semestra (ako studenti nisu zadovoljni prosječnom ocjenom iz triju kolokvija, mogu polagati pismeni ispit).
Način praćenja kvalitete i uspješnosti izvedbe predmeta
Nakon odslušanog predmeta studenti anonimno procjenjuju njegov sadržaj, način izvedbe, rad nastavnika i odnos prema studentima. Tijekom godina prati se uspješnost studenata u individualnim i grupnim zadacima, kao i na kolokvijima.
Potpuniji sadržaj predmeta
Stresni događaji i psihičko stanje stresa – Definicije pojmova. Vrste stresnih događaja. Teorijski modeli stresa. Reakcije na stresne događaje. Načini suočavanja sa stresom. Kratkoročne i dugoročne posljedice stresnih situacija.
Traumatski događaji i trauma – Definicije pojmova. Teorijski modeli traume. Traumatske i posttraumatske reakcije. Načini suočavanja s traumom. Kratkoročne i dugoročne posljedice traumatskih događaja. Posttraumatski stresni poremećaj.
Gubici i proces tugovanja – Obilježja različitih vrsta gubitaka. Utjecaj gubitka na pojedinca i na obitelj. Reakcije na gubitak. Gubici i traumatski događaji. Određenje pojma tugovanje. Ciljevi, obilježja i ishodi tugovanja. Teorijski pristupi procesu tugovanja. Trajanje tugovanja. Činitelji koji utječu na proces tugovanja. Otežano ili komplicirano tugovanje. Gubici i proces tugovanja u djetinjstvu i mladosti.
Načela pružanja podrške ljudima u stanju stresa, traume i tijekom procesa tugovanja – Predrasude i mitovi o pružanju podrške traumatiziranim ljudima. Značajke podrške tzv. prirodnih pomagača. Osnovni elementi stručne podrške. Procjena djelotvornosti. Moguće teškoće i opasnosti u pružanju podrške traumatiziranim ljudima. Supervizija kao oblik stručne podrške stručnjacima.
Specifičnosti provedbe istraživanja u području traumatske psihologije – Određivanje predmeta proučavanja. Odabir sudionika. Moguća stresnost sudjelovanja u takvim istraživanjima. Etička pitanja.