ECTS bodovi: 4
Jezik: hrvatski
Trajanje: jedan semestar
Status: izborni
Oblici nastave s brojem sati semestralno: 30 sati predavanja i 15 sati seminara
Uvjeti za upis kolegija: nema
Način provjere znanja: Tijekom izvođenja nastave znanje studenata se provjerava sudjelovanjem u grupnim raspravama, te pismenim seminarskim radom o temi koju student ili manja skupina studenata odabire u dogovoru s nastavnicom. Znanje se provjerava i jednim kolokvijem tijekom semestra. Na kraju studenti polažu završni pismeni ispit.
Okvirni sadržaj kolegija
Temeljni pojmovi psihologije mira: pozitivan i negativan mir. Mirovni studiji. Mirovni pokreti. Obrazovanje za mir. Nasilje prema manjinskim grupama i zločini iz mržnje. Teorije mržnje. Rat kao krajnji oblik nasilja. Slika neprijatelja: dehumanizacija, infrahumanizacija, dijabolizacija i ideološko oblikovanje neprijatelja. Nacionalizam i rat. Socijalno-psihološka dinamika mobilizacije za rat. Rat i genocid/democid: počinitelji, promatrači i spasitelji. "Banalnost zla" i "banalnost herojstva". "Altruizam rođen iz patnje". Mirovne strategije i održavanje mira. Modeli izgradnje mira. Izgradnja i razvoj povjerenja. Temeljni pojmovi i kontroverze međugrupnog pomirenja. Isprika i oprost. Grupno utemeljene emocije nakon sukoba: kolektivna krivnja i sram. Tranzicijska pravda i strategije pomirenja. Individualno psihološke i socijalnopsihološke funkcije suđenja ratnim zločinima. Pravedni mir i reparacije. Kolektivna traumatizacija, kolektivna viktimizacija, transgeneracijski prijenos i ponavljanje sukoba. Komemoracije, kolektivno pamćenje i kolektivni zaborav. Kultura mira i prevencija međugrupnog nasilja. Obrazovanje za mir i ljudska prava.
Cilj kolegija (očekivane kompetencije)
Nakon završenog kolegija studenti će znati objasniti socijalnopsihološku dinamiku rata. Znati će razlikovati pozitivni i negativni mir. Moći će analizirati elemente koji predstavljaju rizične okolnosti nastanka sukoba među grupama, te u svojim profesionalnim sredinama djelovati na okolnosti smirivanja napetosti. Studenti će razumjeti dinamiku deeskalacije sukoba i postkonfliktne procese. Moći će objasniti mogućnosti i ulogu socijalnospiholoških spoznaja i procesa u izgradnji mira. Studenti će razumjeti važnost pravde u izgradnji i održavanju mira, te sprječavanju ponavljanja sukoba.
Obvezna literatura
Ajduković, D. (2003). Socijalna rekonstrukcija zajednice. U: D. Ajduković (Ur.), Socijalna rekonstrukcija zajednice: psihološki procesi, rješavanje sukoba i socijalna akcija. Zagreb: Društvo za psihološku pomoć, str. 11-39.
Ajduković, D. (2004). Social contexts of traumatization and healing. Medicine, Conflict and survival, 20(2), 120-135.
Bloomfield, D., Barnes, T. & Huyse. L. (2005). Reconciliation after violent conflict: A handbook. Stockholm: Idea. pp 10-49; 97-161.
Corkalo Biruski, D. (2012). Lessons Learned from the Former Yugoslavia: The Case of Croatia. In D. Landis & R. Albert (Eds). Handbook of Ethnopolitical Conflict. Springer Verlag. pp.327-348.
Čorkalo Biruški, D. i Ajduković, D. (2009). Od dekonstrukcije do rekonstrukcije traumatizirane zajednice: primjer Vukovara. Revija za socijalnu politiku, 16(1), 1-24.
Esses, V. M. & Vernon, R. A. (Eds.) (2008). Explaining the breakdown of ethnic relations: Why neighbors kill. Malden: Blackwell. (Odabrana poglavlja)
Kaufman, S. J. (2001). Modern hatreds. The symbolic politics of ethnic war. Ithaca and London: Cornell University Press. Ch. 1 (Stories of ethnic war) & ch. 2. (The symbolic politics of ethnic war). pp. 1-47.
MacNair, R. M. (2003). The Psychology of peace: An Introduction (Psychological Dimensions to War and Peace). Praeger. pp 1-133.
Dopunska literatura
Barkan, E. (2000). The guilt of nations: Restitution and negotiating hstorical injustices. Baltimore: The John Hopkins University Press.
Cairns, E. & Roe, M. D. (Eds). The role of memory in ethnic conflict. Palgrave Macmillan. Part IV (Conflicting memories & conflict resolution). pp. 105-180.
Čorkalo, D. (2002). Peace education in New Democracies: A case of Croatia. In: G. Salomon and B. Nevo (Eds.), Peace education around the world: The concept, underlying principles, the practice and the research. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates.
Lederach, J. P. (1995). Preparing for peace. Conflict transformatioin across cultures. Syracuse: Syracuse University Press.
Long, W. J. & Brecke. P. (2003). War and reconciliation: Reason and emotion in conflict resolution. Cambridge: MIT Press.
Salomon, G. (2009). Recent research findings by the Center for research on peace education. University of Haifa, CERPE.