Naziv studija: Diplomski studij psihologije
Nositeljica kolegija: dr. sc. Dinka Čorkalo Biruški, red. prof.
Izvođačica kolegija: dr. sc. Dinka Čorkalo Biruški, red. prof.
Broj ECTS bodova: 5
Jezik: hrvatski
Trajanje: jedan semestar (zimski, 1. ili 3.)
Status kolegija: izborni
Oblici nastave s brojem sati semestralno: 30 sati predavanja, 15 sati seminara, 15 sati vježbi
Uvjeti za upis kolegija: nema
Način polaganja ispita: pismeni
Kolegij se izvodi kroz četiri sata tjedno, srijedom od 8,00 – 11,00 u A-203.
Prisutnost na nastavi je obvezna, uz toleranciju 2 izostanka. Ispit je pismeni, uz mogućnost njegova polaganja tijekom godine, kroz dva kolokvija (8. i 15. tjedan).
Nastava počinje 22. 10. 2014. godine.
Ciljevi kolegija
- proširiti i unaprijediti znanja o motivacijskim, kognitivnim, emocionalnim, društvenim i kulturalnim faktorima koji pridonose stvaranju i naročito održavanju predrasuda, te pogoduju nastanku i održavanju diskriminirajućih ponašanja i praksi;
- samospoznajni, u smislu suočavanja s vlastitim predrasudama i diskriminacijskim tendencijama. Samouvid će se poticati, uz apsolutno nužno poštivanje integriteta i digniteta drugih. Pri tome je nužno da studenti budu spremi doživjeti i određeni stupanj osobne neugode;
- stjecanje/razvoj sposobnosti zauzimanja perspektive manjine (sa smanjenim pravima), mogućnost sagledavanja predrasuda s perspektive subjekta predrasuda, te upoznavanje s učinkovitim načinima prevencije i borbe protiv predrasuda,
- moći provesti primijenjeno istraživanje.
Okvirni syllabus po tjednima
(nastavnica zadržava pravo izmjene elemenata sadržaja i /ili njihova redoslijeda)
1. tjedan |
Uvod u kolegij, određivanje pravila rada, pregled područja, te obvezne literature i tekstova za čitanje |
2. tjedan |
Što su predrasude: kognitivna, afektivna i bihevioralna komponenta. Socijalni kontekst i kontrola predrasuda. Trendovi i društvena uvjetovanost istraživačkih pitanja. |
3. tjedan |
Što je diskriminacija? Razlike između preferencije vlastite grupe i diskriminacije. Kognitivni, emocionalni, motivacijski i bihevioralni temelji derogiranja drugoga. Marginalizacija i moć. Stigmatizacija i ostracizam. |
4. tjedan |
Konceptualni pristupi predrasudama: povijesni, sociokulturni i situacijski pristup. |
5. tjedan |
Konceptualni pristupi predrasudama (nastavak): pristup strukture ličnosti – autoritarnost, dogmatizam, orijentacija na socijalnu dominaciju. Predrasude i ideologija. |
6. tjedan |
Konceptualni pristupi predrasudama (nastavak): fenomenološki pristup i pristup podražaj-objekt. |
7. tjedan |
Socijalizacija predrasuda. Razvojne teorije predrasuda. Socijalizacija tolerancije: utjecaj roditelja, vršnjaka, škole i medija. |
8. tjedan |
Kolokvij |
9. tjedan |
Predrasude kao izraz prijetnje socijalnom identitetu: utjecaj salijentnosti socijalnog identiteta. "Hibridni" i hifenirani (prelomljeni) identitet. Klasični i suvremeni izrazi predrasuda: averzivne i moderne predrasude; otvorene i prikrivene predrasude. |
10.tjedan |
Generalnost predrasuda. Stigmatizacija kao društvena posljedica. "Izmi" kao izraz predrasuda. Društveni kontekst izražavanja i održavanja predrasuda. Utjecaj medija na formiranje/poticanje/održavanje predrasuda. Politički korektan govor. |
11.tjedan |
Predrasude sa stajališta "objekta" predrasuda. Stigma i prijetnja slici o sebi. Mentalno zdravlje i psihosocijalna adaptacija osoba izloženih predrasudama. Reakcije manjina na socijalnu nejednakost. |
12.tjedan |
Borba protiv predrasuda i diskriminacije: teorijski modeli i suvremeni pristupi. Samoregulacija predrasuda. Višestruki socijalni identiteti. |
13.tjedan |
Multikulturnost/interkulturnost kao doktrina borbe protiv predrasuda. Promjena salijentnosti grupnog identiteta. Asimilacija i pluralizam. Multikulturno obrazovanje: moderatori i medijatori suzbijanja predrasuda |
14.tjedan | Modeli redukcije predrasuda u djece i mladih. Kooperativno učenje. Modeli jednakog statusa kao osnove redukcije predrasuda. Međugrupni dijalog. Ishodi i evaluacije programa redukcije predrasuda. |
15.tjedan |
Kolokvij |