Znanstveni radovi u časopisima:
Juras, L., Martincević, M., Vranić, A., Rebernjak, B. i Hromatko, I. (2022). The brief case for everyday problems: a proposal of two brief alternate forms of the Everyday Problems Test. European Journal of Ageing. https://doi.org/10.1007/s10433-022-00734-x
- Idealni doprinos kognitivnog treninga bilo bi unaprjeđenje svakodnevnog funkcioniranja kod polaznika treninga. Nažalost, istraživanja se često razilaze u pokušaju odgovora na ovo pitanje, a situaciju pogoršava nedostatak mjere svakodnevnog funkcioniranja – konstrukta složene definicije i sukladno otežane operacionalizacije. Dodatnu poteškoću za provjere učinkovitosti kognitivnih intervencija predstavljaju i ponovljena mjerenja (npr. prije i poslije intervencije) i metodološki problemi koje ona nose. Stoga smo u ovom radu prikazali oblikovanje kratkog testa kojim se zahvaća svakodnevno funkcioniranje, a koji je zahvaljujući kratkoći i dvjema ponuđenim formama prikladan za uključivanje u opširnije baterije testova te za ponovljena mjerenja. Evaluacija dvije predložene kratke verzije pokazala je zadovoljavajuće psihometrijske karakteristike te će one biti korištene kao jedna od mjera dalekog transfera prilikom evaluacije kognitivnog treninga u sklopu ACT projekta.
Martinčević, M. i Vranić, A. (2021). The higher, the better: Cognitive reserve contributes to lifestyle activities in older age. Applied Neuropsychology: Adult, 1-8. https://doi.org/10.1080/23279095.2021.1950154
- Uspješnost nošenja s neurodegenerativnim promjenama ili neuralnim promjenama izazvanih nekom traumom objašanjava se kognitivnom rezervom. Kognitivna rezerva osigurava našu funkcionalnost kroz olakšanu prilagodbu na nove strategije rješavanja problema (ukoliko stare nisu dostupne ili su zakazale) i razvoj kompenzacijskih kognitivnih mehanizama u situacijama njihova slabljenja i/ili usporavanja kognitivnih procesa čime doprinosi održavanju kognitivnog i svakodnevnog funkcioniranja. Ovim smo istraživanjem pokazali kako duže obrazovanje te izazovnije i raznolikije slobodne aktivnosti tijekom života ojačati kognitivnu rezervu u starijoj dobi. Rad pruža potporu kognitivnim intervencijama, namijenjenima osobama mlađe ili srednje odrasle dobi, s ciljem osnaživanja njihova suočavanja s izazovima svakodnevnog funkcioniranja u starijoj dobi.