Primijenjena razvojna psihologija
ECTS: 4
Nositeljica kolegija: doc. dr. sc. Inja Erceg
Jezik: hrvatski
Trajanje: jedan semestar (zimski)
Status: izborni
Oblici provođenja nastave s brojem sati semestralno: 15 sati predavanja, 15 sati seminara i 15 sati vježbi
Uvjeti za upis kolegija: nema
Način provjere znanja: Tijekom izvođenja nastave znanje se provjerava kroz aktivnost studenata u nastavi te putem grupnih pisanih izvještaja, a po završetku nastave usmenim ispitom.
Okvirni sadržaj kolegija
Kolegij se bavi temama koje se odnose na praktičnu primjenu znanstvenih spoznaja
iz razvojne psihologije kojom psiholozi nastoje poboljšati razvojne ishode
tijekom cijelog životnog vijeka u različitim okružjima: obrazovnom, socijalnom,
kliničkom, nevladinom sektoru kao i u području socijalnih politika. Neke od tema kojima se kolegij bavi odnose se
na prevenciju, tretman i saniranje aktualnih društvenih problema kao što su
npr. razvojni problemi i potrebe djece i mladih, vršnjačko nasilje, ovisnosti,
maloljetnička delinkvencija, bračni i obiteljski problemi, obiteljsko nasilje,
razvod braka, nezaposlenost, skrb o starijima i sl. Navedenim temama bavimo se
putem predstavljanja praktičnog rada gostujućih psihologa, terenskim posjetima
te upoznavanjem nekih postupaka procjene i tretmana. Studenti se upoznaju s
tehnikama planiranja i evaluacije psihosocijalnih programa koji potiču
optimalni cjeloživotni razvoj i populariziraju spoznaje iz razvojne psihologije.
Cilj kolegija (očekivane kompetencije)
Razvoj osjetljivosti za aktualne društvene probleme, uočavanje razvojnih teškoća i razumijevanje njihovih korelata te aktiviranje i primjena stečenih spoznaja iz razvojne psihologije kako bi se problemi prevladali. Upoznavanje rada psihologa s djecom, mladima i odraslima u okviru ustanova odgoja i obrazovanja, zdravstva i socijalne zaštite te programa nevladinih udruga. Razvoj vještina potrebnih za kreiranje i evaluaciju preventivnih programa i tretmanskih intervencija.
Obvezna literatura
Bašić, J. (2009). Teorije prevencije: prevencija poremećaja u ponašanju i rizičnih ponašanja djece i mladih. Zagreb: Školska knjiga. (str. 114-147; str. 273-344; str. 345-394)
Bilić, V., Buljan Flander, G. i Hrpka, H. (2012). Nasilje nad djecom i među djecom. Jastrebarsko: Naklada Slap.
Brajša-Žganec, A., Lopižić, J. i Penezić, Z. (Ur.) (2014). Psihološki aspekti suvremene obitelji, braka i partnerstva. Zagreb: Hrvatsko psihološko društvo; Jastrebarsko: Naklada Slap.
Brajša Žganec, A., Keresteš, G. i Kuterovac Jagodić, G. (Ur. (2005). Udomiteljstvo: skrb o djeci izvan vlastite obitelji: priručnik za edukaciju stručnjaka. Zagreb: Udruga za inicijative u socijalnoj politici.
Janković, J. (2004). Pristupanje obitelji: sustavni pristup. Zagreb: Alinea. (str. 95-105; str. 116-133)
Lacković-Grgin, K. (2015). Parenthood and Parenting from the Perspective of a Life-Span Psychosocial Development. New York: Nova Science Publishers, Inc.
Pregrad, J., ur. (1996). Stres, trauma, oporavak. Zagreb: DPP. (str. 7-42)
Dopunska literatura
Ajduković, M. i Pavleković, G. (2000). Nasilje nad ženom u obitelji. Zagreb: DPP.
Ajduković, M. i Pečnik, N. (1993). Nenasilno rješavanje sukoba. Zagreb: Alinea.
Ayalon, O. i M. Lahad (1995). Spasimo djecu i BASIC-Ph. Zagreb: Školska knjiga.
Bičanić, J. (2004). Vježbanje životnih vještina. Zagreb: Alinea.
Gordon, T. (1996). Škola roditeljske djelotvornosti (PET). Zagreb: Poduzetništvo Jakić d.o.o.
Janković, J. (1997). Savjetovanje - nedirektivni pristup. Zagreb: Alinea.
Janković, J. (1994). Sukob ili suradnja. Zagreb: Alinea.
Jull, J. (1996). Vaše kompetentno dijete. Zagreb: Educa
Katz, L.G. i D.E. McClellan (2003). Poticanje razvoja dječje socijalne kompetencije. Zagreb: Educa.
Lugomer-Armano, G., Kamenov, Ž. i Ljubotina D. (Ur.) (2002). Problemi i potrebe mladih u Hrvatskoj – izvještaj s XI. ljetne psihologijske škole (Brna, Korčula, 2001), Zagreb.
Napan, K. (1994). Kako djelotvorno raditi s ljudima. Zagreb: Alinea.
Olweus, D. (2004). Nasilje među djecom u školi: što znamo i što možemo učiniti. Zagreb: Školska knjiga.
Članci iz časopisa Applied Developmental Psychology i domaćih časopisa.