Psihologija obrazovanja
Važno! Studenti generacije 2007/08 sve obavijesti o kolegiju, prezentacije i zadaće mogu vidjeti na sustavu Omega.
Program kolegija
I. Što je obrazovanje?
Sustav obrazovnih znanosti. Predmet i metode istraživanja u psihologiji obrazovanja. Povijesni pregled. Obrazovni proces i determinante ishoda obrazovanja. Koncept cjeloživotnog obrazovanja.
II. Osobni činitelji djelotvornog učenja (kognitivni, socio-emocionalni, motivacijski).
Opće i specifične sposobnosti, osobine ličnosti, motivacijski stilovi. Pojam spremnosti za školu. Utvrđivanje osobina učenika.
III. Proces učenja
Pregled teorijskih pristupa učenju: bihevioristički, kognitivistički, socijalno-kognitivistički, humanistički. Učenje kao obrada informacija: poučavanje strategija učenja i kritičkog mišljenja.
IV. Pristupi poučavanju
Odnos učenja i poučavanja. Pristupi poučavanju: induktivni prema deduktivnom. Poučavanje specifičnih sadržaja: čitanje i pisanje, rješavanje matematičkih problema, znanstveno zaključivanje.
V. Motivacija i učenje
Teorijski modeli motivacije za učenje. Motivacija i školsko postignuće. Unutrašnji i vanjski činitelji motivacije za učenjem. Pristupi za poticanje motivacije za učenje.
VI. Razredni procesi i vođenje razreda
Razred kao subsistem: dinamika grupnih procesa i razredna klima. Metode za analizu socijalnih procesa. Pristupi za ostvarenje pozitivne socijalne klime (disciplina, interakcija i odlučivanje). Očekivanja nastavnika. Planiranje i izvođenje nastave u razredu.
VII. Mjerenje i procjenjivanje postignuća
Povezivanje ciljeva i ishoda poučavanja. Pristupi procjenjivanju i mjerenju školskog postignuća: normativni i kriterijski, formativni i sumativni. Tehnike mjerenja i vrednovanja postignuća. Subjektivni činitelji koji djeluju na mjerenje i procjenu postignuća. Procjena nastavnika.
VIII. Psiholog u obrazovanju
Psiholog u školi. Glavna područja djelovanja: dijagnostika, savjetovanje učenika i roditelja, rad s nastavnicima, profesionalna orijentacija. Psiholog kao školski nastavnik. Psiholog i obrazovanje odraslih.
Literatura
Osnovna ispitna literatura – udžbenici i priručnici:
Vizek Vidović, V., Rijavec, M., Vlahović Štetić, V. i Miljković, D.: Psihologija obrazovanja. IEP - Vern, Zagreb, 2003.
Grgin,T.:Školska dokimologija, Slap, Jastrebarsko, 1996.
Vlahović Štetić, V., Vizek Vidović, V., Arambašić, L. Miharija, Ž.: Test spremnosti za školu, (priručnik) Naklada Slap, Jastrebarsko, 1995.
Standardi za pedagoško i psihološko testiranje, (poglavlje 8, 12, 15, 16) Educa, zagreb, 1998.
Domaći znanstveni radovi (povijesna perspektiva) (2 rada):
Bujas,Z i suradnici(1953.): Eksperimentalni prilog psihologiji takmičenja u osnovnoj školi, Acta instituti psycholgicii, Zagreb
Car, I.(1965.) : Kriterij ocjenjivanja i intelektualni nivo razreda, Pedagoški rad, br. 3‑4.
Fulgosi, A. i Fulgosi, Lj. (1980.) : Faktorska struktura i konstruktna valjanost školskih ocjena, Revija za psihologiju, 1-2, 39 –45.
Ostojčić, A. i Bujas, Z.(1969.): Kakav raspon znanja pokrivaju nominalno iste ocjene? Pedagoški rad, 1969, 1‑2.
Preporučena dopunska stručna literatura(2 knjige):
Brdar, I. i Rijavec, M.:Što učiniti kad dijete dobije lošu ocjenu?, IEP, zagreb, 1998.
Bruner, J.:Kultura i obrazovanje, Educa, 1999.
Čudina- Obradović, M.: Kad kraljevna piše kraljeviću – psihološki temelji učenja čitanja i pisanja, Korak po korak, Zagreb, 2000.
Grupa autora(P. Zarevski ur.): Učitelji za učitelje - primjeri provedbe načela aktivne/efikasne škole, IEP. - UNICEF, Zagreb, 2000.
Hitrec, G.:Kako pripremiti dijete za prvi razred, Školska knjiga, Zagreb, 1990.
Miljevič-Riđički, R., Maleš, D. i Rijavec, M.:Odgoj za razvoj, Slap i Unicef, Jastrebarsko, 1999.
Pastuović, N.:Edukologija ( 6 dio. Psihologija cjeloživotnog obrazovanja), Znamen, Zagreb, 1999.
Vlahović Štetić, V. i Vizek Vidović, V.: Kladim se da možeš – psihološki aspekti početnog poučavanja matematike, Korak po korak, Zagreb, 1998.
Wood, D.:Kako djeca uče i misle, Educa, Zagreb, 1995.
Ispitni rokovi u 2007.
Ispitne rokove u akademskoj godini 2007./08. moći ćete uskoro pogledati ovdje!