Naziv studija: Preddiplomski studij psihologije
Nositelj kolegija: doc. dr. sc. Tena Vukasović Hlupić
Izvođač kolegija: doc. dr. sc. Tena Vukasović Hlupić
Broj ECTS bodova: 7
Jezik: hrvatski
Trajanje: jedan semestar (zimski, 3.)
Status kolegija: obavezni
Oblici nastave s brojem sati semestralno: 45 sati predavanja, 30 sati seminara
Uvjeti za upis kolegija: Biološka psihologija II, Učenje i viši kognitivni procesi
Način polaganja ispita: pismeni
Ciljevi kolegija
Razumijevanje rezultata suvremenih znanstvenih istraživanja, metoda i teorija iz područja psihologije motivacije i emocija s posebnim naglaskom na razumijevanje interakcije bioloških, ponašajnih, kognitivnih i socijalnih aspekata tih procesa kao i ukazivanje na usku povezanost između motivacije i emocija.
Uloga kolegija u ukupnom kurikulumu: Ovaj kolegij studentima pruža temeljne spoznaje o suvremenoj psihologiji motivacije i emocija te predstavlja preduvjet za kritičko razumijevanje i za učinkovitu primjenu spoznaja iz ovog područja na različite grane primijenjene psihologije i ostala srodna društvena i humanistička područja.
Studentske obveze
Pohađanje seminara i predavanja.
Izrada seminarskog izlaganja.
Dva pismena kolokvija u semestru i/ili pismeni ispit na kraju semestra.
Sadržaj
Unutar svake od 15 nastavnih jedinica seminari prate i nadopunjuju predavanja, tj. na njima se različitim metodama i oblicima rada razrađuju i produbljuju sadržaji usvojeni na predavanju te sadržaji koje su studenti samostalno obradili u vlastitim seminarskim radovima, uz korištenje klasičnih i suvremenih znanstvenih istraživanja iz obrađivanih područja.
1. Uvodni sastanak i dogovor oko načina rada,
seminarskih grupa, obaveza i rokova.
2. Uvod u psihologiju emocija (povijesni pregled
područja, istraživački pristupi).
3. Što su emocije (definiranje termina afekt,
emocije, raspoloženje, komponente emocija, različite kategorizacije emocija).
4. Uzroci i broj emocija (biološka perspektiva,
kognitivna perspektiva, biološko-kognitivna perspektiva, najznačajniji autori,
usporedba različitih perspektiva, osnovne emocije, kriteriji za određivanje
osnovnih emocija, prikaz temeljnih radova u području).
5. Funkcija emocija (funkcija suočavanja,
socijalna funkcija, svrha emocija, razlikovanje emocija i raspoloženja).
6. Biološki aspekti emocija (klasične teorije
emocija: James-Lange, Cannon-Bard, Schachter i Singer, suvremene perspektive:
specifični neuralni krugovi, neuralna aktivacija, teorija diferencijalnih
emocija, hipoteza o facijalnoj povratnoj informaciji).
7. Kognitivni, socijalni i kulturalni aspekti
emocija (procjena, proces procjene, znanje o emocijama, atribucije, socijalna
interakcija, socijalizacija emocija, upravljanje emocijama).
8. Prvi kolokvij.
9. Uvod u psihologiju motivacije (povijesni
pregled područja, istraživački pristupi, definiranje termina volja, instinkt,
nagon, motivacija).
10. Pregled
teorija motivacije (klasični pristupi motivaciji: teorija volje, instinkt
teorije, nagon teorije; suvremeni pristupi motivaciji, pregled suvremenih tzv.
“mini-teorija” motivacije).
11. Fiziološke i
psihološke potrebe (općenito o potrebama, temelji regulacijskih procesa, žeđ,
glad, seksualnost, temeljne odrednice psiholoških potreba, autonomija,
kompetencija i optimalno iskustvo ili “flow”, povezanost).
12. Kognicija i
motivacija: (kognitivni pristup motivaciji, planovi, ciljevi, povratna sprega
ili “feedback”).
13. Intrinzična
motivacija i vrste ekstrinzične motivacije (pojam intrinzične i ekstrinzične
motivacije, poticaji i posljedice, potkrepljenja, kognitivna evaluacijska
teorija, teorija samo-određenja ili samodeterminacije).
14. Drugi kolokvij.
15. Povratne informacije i evaluacija kolegija.
Literatura
Obvezatna:
Reeve, J. (2010). Razumijevanje motivacije i emocija. Jastrebarsko: Naklada Slap. Poglavlja: 1 do 15
Dopunska:
Beck, R. (2003). Motivacija: teorija i načela. Jastrebarsko: Naklada Slap. Poglavlja: 1., 2., 10. i 11.
Oatley , K. i Jenkins, J. M. (2003). Razumijevanje emocija. Jastrebarsko: Naklada Slap. Poglavlja: 4., 5., i 9.